De Ombouwpakketten die Toon Fietsherstel aanbiedt, bestaan uit diversen onderdelen.

onderdelen

 

 

  • Motor

    Algemene informatie elektromotor

    motor-zilver
    Nagenoeg alle elektrische fietsen zijn uitgerust met een naafmotor. Dat wil zeggen dat de motor in de naaf (voor- of achterwiel) is opgenomen, met het voordeel dat er geen overbrenging nodig is. De motor treedt pas in werking zodra er getrapt wordt. De borstelloze techniek van de motor zorgt voor veel trekkracht en geeft daardoor een krachtige trapondersteuning.

    De eerste generatie E-bikes waren uitgerust met een direct drive motor. De meest gebruikte motor op dit moment is de gear of compact motor.

    Europese regelgeving

    De Europese regelgeving omtrent trapondersteuning bij elektrische fietsen schrijft voor dat de ondersteuning tot maximaal 25 km/h actief mag zijn en het vermogen niet meer dan 250 watt mag bedragen. Er bestaat momenteel onduidelijkheid over de regelgeving/wetgeving. Door een maas in de wet is het momenteel mogelijk snelle E-bikes te kopen (tot 45 km/h) met snorfiets type goedkeuring (blauw kenteken).

    Standaard motor in onze ombouwpakketten

    De compact motoren van MXUS die wij standaard leveren zijn ontworpen op een vermogen van 350 watt (voor toepassing op de Amerikaanse markt). Om aan de Nederlandse regelgeving te voldoen is in onze standaard sets het vermogen in de controller begrensd op 250 watt en de snelheid is in de motor begrensd op ca. 26km/h. Onze standaard sets voldoen dus aan de Nederlandse regelgeving.

    Wij leveren standaard een compleet voorwiel met naafmotor (36 volt, 250 watt). De diameter van de motor is 128 mm. Hierdoor is het wiel nauwelijks te onderscheien van een normaal fietswiel. Door het geringe gewicht (2,5 kg) van de compact motor verandert het stuurgedrag niet.

    Snelle motor

    Geheel op eigen verantwoording kunt u een set samenstellen met een hoger vermogen en/of waarmee een hogere snelheid gehaald kan worden. De controller uit de standaard set levert een vermogen van 250 watt (14 Ampère piekstroom). Een controller ingesteld op 350 watt (17 Ampère piekstroom) is ook leverbaar. Hiermee worden snelheden tot 45 km/h gehaald. Meer informatie

    Stille motor

    In ons assortiment hebben we ook 8-Fun motoren. De kwaliteit van deze sets is vergelijkbaar met die van MXUS. Het verschil zit in de motor aansturing. De 8-Fun worden aangestuurd met een sinus-golf waardoor deze motoren zeer stil zijn. De MXUS motoren worden aan gestuurd met een blok-golf, ze leveren daardoor meer koppel, maar geven bij hoger vermogen wel iets meer geluid (een licht zoemend geluid).

    Waar u rekening mee moet houden bij uw bestelling:

    Er zijn twee verschillende motoren, afhankelijk van het remsysteem op uw fiets. Motor voor velgrem of schijfrem (V-brake). En motor voor naafrem (rollerbrake).
    Uw huidige voorwiel wordt vervangen door het nieuwe wiel met motor. U kunt kiezen uit een zwarte of zilverkleurige velg. Wilt u de oorspronkelijke velg behouden dan kan overwogen worden om het wiel om te spaken.
    Standaard leveren wij 28 inch wielen. Andere wielmaten zijn op aanvraag en tegen een meerprijs verkrijgbaar

  • Accu

    De eerste E-bikes waren uitgerust met de goedkope, zware loodaccu (auto accu). De moderne elektrische fiets is uitgerust met een accu die is samengesteld uit oplaadbare batterijen. De ontwikkeling van de oplaadbare batterij kent een lange geschiedenis en daardoor een groot aantal varianten. Momenteel worden in de betere elektrische fietsen uitsluitend nog Li-ion accu’s gebruikt. Li-ion is de verzamelnaam voor een groep batterijen waarin het metaal Lithium gebruikt wordt.

    Wij bieden drie verschillende types Li-ion accu’s aan:
    – Li-NCM: relatief goedkoop
    – Li-polymeer: licht van gewicht en volume door hoge energie dichtheid
    – LifePO4: lange levensduur

    Levensduur

    Twee belangrijke keuze criteria voor de accu zijn de actieradius en levensduur. De verwachte levensduur van de duurdere LiFePO4 accu is aanzienlijk langer dan die van de Li-NCM accu. Door de lagere energiedichtheid is de LiFePO4 accu echter wel wat zwaarder dan de Li-NCM accu. Bij de accu keuze zal men moeten afwegen wat u belangrijk vindt. Als je veel fietst bv dagelijks een langere afstand woon-werk, waardoor de accu 5 maal per week herladen moet worden (> 200 per jaar) is een LiFePO4 wel aan te raden. Wordt de fiets weinig gebruikt (gemiddeld < 50km per week) dan hoeft de accu nauwelijks een maal per week geladen te worden en kan Li-NCM volstaan.

    Actieradius accu

    De afstand die met een volle accu afgelegd kan worden wordt ook wel de actieradius genoemd. De actieradius is in eerste instantie afhankelijk van de accu capaciteit, maar de rij omstandigheden zoals stand trapondersteuning, windkracht, wegdek en gewicht spelen ook een belangrijke rol. Met een accu van 10 Ah kunt u ongeveer 70 a 80 km afleggen.

    energiedichtheid

    De energiedichtheid (Wh/kg) geeft aan hoeveel energie er in een accu per kilogram kan worden opgeslagen. De energiedichtheid van Li-ion ligt grofweg tussen 100 en 200 Wh/kg. LifePO4 heeft de laagste energie dichtheid en met de Li-polymeer wordt de hoogste energiedichtheid gehaald. Het gewicht van een 360 Wh (36V, 10Ah) LifePO4 accu bedraagt 3,8 kg.

    Bidonaccu en bagagedrager accu

    De bidonaccu (Li-NCM) wordt op het frame van uw fiets geplaatst. De 6,6 Ah accu is 32 cm hoog en heeft een diameter van 10 cm. Nieuw in ons assortiment is de Li-ion NCM Samsung frame accu (Q-type) van 11 Ah en 14,5 Ah.

    De bagagedrager accu wordt achter op uw fiets geplaatst in de bijgeleverde bagagedrager. De bagagedrager past nagenoeg op iedere fiets. Wij bieden Li-NCM, Li-polymeer en LifePO4 accu’s aan. Binnen de Li-NCM variant heeft u de keuze uit 11, 13 en 14,5 Ah accu’s. De Li-polymeer variant is verkrijgbaar in 17 en 20Ah. Door de lage energie dichtheid is de LifePo4 alleen verkrijgbaar in 10Ah.

    Al onze accu’s zijn afneembaar en met een slot beveiligd tegen diefstal. De accu kan op de fiets worden opgeladen, maar omdat de accu afneembaar is kan deze accu op iedere willekeurige plaats worden opgeladen.

  • Bedieningspaneel

    Voor de bediening van de ondersteuning wordt gebruik gemaakt van een LED paneel of een LCD display. Bij het Luxe pakket zit standaard een LCD display. Bij het budget en comfort pakket zit standaard een LED bedieningspaneel.

    LED bedieningspaneel

    led-display

    Op het LED display staan alle gegevens die nodig zijn om de elektrische fiets te bedienen. Op het display worden door middel van oplichtende LED-lampjes informatie gegeven over accu capaciteit, ondersteuningsstand waarin u fiets en snelheid. Het LED bedieningspaneel heeft 3 ondersteuningsstanden en een loopondersteuning van 6 km/h.

    LCD display

    lcd-display

    LCD display elektrische fietsVoor de bediening van de ondersteuning wordt gebruik gemaakt van een LCD display. Op het display kan de ondersteuning in 5 stappen worden ingesteld en wordt de capaciteit van de accu aangegeven. Tevens is op het display de gebruikelijke informatie van een fietscomputer afleesbaar (snelheid, gereden afstand, etc.). Er wordt een totaal gereden afstand (DST) bijgehouden, die niet resetbaar is en een dagteller die wel te nullen is. Verder zit op het display een loopondersteuning van 6 km/h.

  • Controller

    besturings-systeem-e-fiets-300x162

    De aansturing van de motor en display worden geregeld door een controler. Alle kabels gaan naar de controler. Aan de kabels zitten stekkers die maar op één manier op de controler aangesloten kunnen worden. Alleen de motorsturing kabel is (vanwege montage door de wielmoer) nog niet van een stekker voorzien.

    Bij de bagagedrager accu is de controler ondergebracht in een kunststof box op bagagedrager. Bij de bidonaccu wordt een zadeltas meegeleverd voor het opbergen van de controler.

    Ook de overtollige kabel lengte, en de eventueel gebruikte 6V omvormer kunnen in de kunststof box / zadeltas worden opgeborgen.

  • Remonderbreking

     

    Remhendel

    remhendel

    Om een rustige (niet schokkende) ondersteuning te verkrijgen wordt het motorvermogen bij het stoppen met trappen langzaam afgebouwd. Bij remmen moet de motor echter meteen worden uitgeschakeld. In de ombouwset zit daarom één remhendel met ingebouwde microswitches, die de ondersteuning onmiddellijk uitzet als de rem wordt bediend.

    Bij gebruik van één remhendel met switch moet de bereider zich bij het remmen bewust zijn deze remhendel als eerste te gebruiken. Voor een veiliger gevoel kunt u beter in beide remmen een remhendel plaatsen.

    Kabelswitch

    kabelswitch

    Bij sommige versnellingsystemen zijn de shifter en remgreep geïntegreerd tot een geheel. In het geval dat de remhendel niet gewisseld kan worden, moet minimaal een remonderbreking op de remkabel geplaatst worden. Meestal wordt de kabelonderbreker tegen de remhendel geplaatst, maar de schakelaar kan op iedere willekeurige plaats in de kabel gezet worden.

  • Trapsensor

    pas-sensor-fiets-300x163

    Bij trapondersteuning (Pedelec) wordt de motor door de trapsensor ingeschakeld als er getrapt wordt. De PAS (pedal assist sensor) die op de trapas wordt gemonteerd, schakelt de ondersteuning in op het moment dat er trapbeweging gesignaleerd wordt. De PAS bestaat uit een hall-sensor en een kunststofschijf met magneetjes. De sensor zit op een beugel die aan de bracket bevestigd moet worden. De magneetschijf wordt met een klempassing op de trapas geschoven.

  • 36 Volt Koplamp

    Onze controller is voorzien van een stekker om een 36 volt koplamp op aan te sluiten (2-polige stekker zwart-geel).
    Via het display kan de verlichting in en uit geschakeld worden.
    Wij hebben diverse 36 Volt LED koplampen in ons assortiment die op deze stekker aangesloten kan worden.

    DC-omvormer 36-6 Volt

     

    Wij leveren omvormers die 36 volt omzetten in een spanning van 6 Volt bij een maximale stroom van 1 ampère. De omvormer wordt gebruikt om de bestaande koplamp van 6V op de accu aan te kunnen sluiten.

    De aansluiting op de controller is bedoeld voor LED verlichting en kan maar een beperkte stroom leveren. Als een bestaande koplamp met een omvormer op de controller wordt aangesloten kan, afhankelijk van de elektronica in de koplamp, een probleem ontstaan door te grote piekstromen. Sommige koplampen trekken bij het inschakelen een te grote stroom omdat een condensator wordt opgeladen voor de standlichtfunctie.

    Wij kunnen daarom niet garanderen dat het aansluiten van uw huidige koplamp (middels de omvormer) op de verlichting stekker van de controller altijd goed gaat.

    Mocht de lichtuitgang stuk gaan dan adviseren wij de bestaande koplampen + omvormer rechtstreeks op de ingang van 36V (rood/zwarte draad) aan te sluiten. De lamp kan dan bediend worden met de originele schakelaar.

    Voor de handige doe-het-zelver bestaat ook de mogelijkheid het binnenwerk uit de lamp te halen en te vervangen door een stroom-begrenzings-weerstand. De waarde van de weerstand zal in de grootte orde van 33 ohm (stroom 100 ma) liggen.

Geef een reactie